Citroën kan de verkopen in het C-segment met de C4 ten opzichte van Golf, Astra, Focus, 308 en Mégane met geen mogelijkheid volgen. Het ontbreken van een stationwagen is daarvan één van de oorzaken. Met de nieuwe generatie worden de zaken wat serieuzer aangepakt en verschijnt er wel zo’n familievriendelijke uitvoering. Dit zijn eerste foto’s.

Dit is de stationwagenversie van de nieuwe C4, de serieuze telg van de familie, naast de funky DS-uitvoering.

Met de vorige generatie C4 miste Citroën een beetje de boot ten opzichte van de concurrentie. Het ontbreken van een break-versie is daar zeker één van de oorzaken van. Een vreemde keuze van de Fransen, want wanneer de stamboom van de C4 trekken en zijn voorganger er bij halen, is er altijd een break-versie in dit segment geweest – van GS, tot BX, ZX en Xsara aan toe. Citroën dacht het gat te kunnen vullen met de Picasso-modellen, maar komt dus van een koude kermis thuis.

De vijfdeurs hatchback-versie van de C4 is inmiddels onthuld. Grote kans dat de break de volgende variant is die wordt onthuld – hij lijkt ons een stuk nuttiger dan een driedeurs- (of coupé-) versie. De komende Autosalon van Parijs is nog wat te vroeg voor de onthulling van de stationwagen. Daar mogen de reguliere C4 en de DS4 met eer strijken. Laten we hopen dat Citroën niet te lang wacht met de lancering van de C4 Break.