Iets eerder dan Bentley’s bedoeling was, is de officiële informatie over de Continental GT op het internet beland. We zien vooral evolutie bij de nieuwe versie van de bestverkochte Bentley ooit.

De nieuwe Continental GT mag dan qua uiterlijk sterk lijken op z’n voorganger, het ontwerp is wel degelijk afkomstig van een andere designer.

Werd het origineel ontworpen door Dick van Braekel, de nieuweling is door Raul Pires op papier gezet. Ondanks de uiterlijke verwantschap is elk carrosseriedeel nieuw, aldus Bentley.

De Continental GT is breder geworden, terwijl lengte en hoogte gelijk bleven. Binnenin eisen het grote touchscreen en -jawel- bekerhouders de aandacht op. De gordels zijn voortaan traditionele exemplaren, en dus niet met aan de stoel zelf bevestigd.

Voorstoelen

Hierdoor kunnen de voorstoelen dunner zijn, wat weer gunstig is voor de beenruimte voor de achterpassagiers (+5 centimeter).

Goed nieuws: Bentley heeft ook wat gedaan aan de ‘povere’ 560 pk van de basisversie. De 6,0-liter W12 met twee turbo’s is nu goed voor 575 pk. Het maximumkoppel stijgt van 650 naar 700 Nm. De extra kracht schaaft 0,2 seconden van de sprint naar 100 km/h af, waardoor de GT nu nog maar 4,4 seconden nodig heeft. De topsnelheid blijft 317 km/h. 

4.0 V8

De nieuwe Bentley is bovendien 65 kilogram lichter dan z’n voorganger. Daardoor is de nieuweling iets zuiniger dan voorheen, maar door het nog steeds hoge leeggewicht van de Continental GT hoeft Toyota zich niet zorgen te maken dat de Prius overbodig wordt.

Het lagere gewicht zorgt volgens de Engelse elitefabrikant voor ‘de rijeigenschappen van de Continental GT Speed in combinatie met een beter comfort dan voorheen’.

Emissies

Het echte nieuws volgt later, want dan komt er een nieuwe 4,0-liter V8 beschikbaar. Bentley belooft emissies die maar liefst 40 procent lager zijn dan die van de W12. Die blijft echter gewoon in het gamma. Meer informatie daarover verwachten we op de Autosalon van Genève (maart).

De onthulling van de Bentley Continental GT met W12 staat al gepland voor de Autosalon van Parijs, waarvan de persdag staat gepland voor 30 september. We verwachten ‘m in de eerste helft van 2011 bij de dealers.