Met de productie van een reeks goedkope sportwagens wil Toyota jonge en sportieve bestuurders trekken. Toyota wil van zijn degelijke imago af door sportauto’s met betere rijprestaties te maken. In Japan wordt volgend jaar bijvoorbeeld de sportievere versie van de Prius leverbaar.

“We willen auto’s produceren die leuk zijn om te rijden en we willen ervoor zorgen dat men Toyota interessant gaat vinden”, aldus Toyota’s vicepresident Takeshi Uchiyamada. “Het verkopen van auto’s is hierbij niet prioriteit nummer één. Juist omdat het autobezit onder jongeren daalt, willen wij hen aanspreken met de productie van sportwagens,” meldt hij in de Japanse krant Mainichi News.

De oorzaak van de dalende autoverkopen onder jongeren wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het gebrek aan ‘interessante’ auto’s, die leuk zijn om te rijden. De meeste producenten blijven zich richten op milieuvriendelijke en zuinige voertuigen.

De productiekosten van nieuwe auto’s worden onder meer door strengere veiligheidsvoorschriften steeds duurder. Daarom zal het voor Toyota moeilijk zijn om een groot scala van nieuwe sportwagens te produceren.