De Peugeot 508 verschijnt in het begin van 2011 in de showrooms. Hij is een opvolger voor zowel de 407 als de 607 en beleeft zijn debuut op de Autosalon van Parijs.

Eén van de belangrijkste primeurs op de Autosalon van Parijs is de geheel nieuwe Peugeot 508. Die volgt in het begin van het volgende jaar de 407 en de 607 op. Hij wordt meteen geïntroduceerd als berline en break, die bij Peugeot SW heet.

De 508 valt in het D-segment en dat betekent tegenwoordig dat je met een flinke jongen voor de dag moet komen. Peugeot is daarop geen uitzondering.

De vierdeurs is 4,79 meter lang en de SW komt tot 4,81 meter. Grote attractie van de stationwagen is het glazen panoramadak met een oppervlakte van 1,62 vierkante meter.

Ten opzichte van de 407 is de sedan 10,1 centimeter langer, bij de break is dat 4,8 centimeter. Desondanks is de berline 35 kilo lichter dan een gelijk gemotoriseerde 407; bij de SW is dat 45 kilo. De voorwielophanging weegt bijvoorbeeld alleen al twaalf kilo minder dan voorheen. De ruimte in het interieur is te vergelijken met een 607.

Ten opzichte van de 407 hebben de achterpassagiers bijvoorbeeld 5,3 centimeter meer beenruimte en Peugeot claimt dat twee mensen van 1,93 meter comfortabel achter elkaar kunnen zitten. Nog meer getallen: de berline heeft een bagageruimte van 545 liter en de SW van 660 liter. Als de rugleuning van de achterbank wordt neergeklapt wordt dat vergroot tot 1.581 liter en 1.865 liter.

Tot de hoogtepunten van de uitrusting behoren een head up-display, airco met vier klimaatzones, een grootlichtassistent, een automatische parkeerrem, een bestuurdersstoel met massagefunctie en een JBL hifi installatie. Die opties zijn natuurlijk afhankelijk van de uitvoering aanwezig.

De 508 trapt af met een aanbod van vijf diesels en twee benzinemotoren. Als de 508 enige tijd op de markt is, volgt er ook nog de Hybrid4-variant. Die heeft een HDI diesel en een elektromotor die volgens Peugeot samen 200 pk leveren. De CO2-uitstoot moet beperkt blijven tot 99 gr/km.

Motorenaanbod

De simpelste benzineuitvoering van de 508 is een 120 pk sterke 1,6-liter VTi met een maximaal koppel van 160 Nm. Hij wordt in de tweede helft van 2011 leverbaar en is alleen te koop met de 2Tronic transmissie – een zestraps gerobotiseerde versnellingsbak. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 11,5 seconden en de topsnelheid is 203 km/u. Als gemiddeld verbruik wordt 6,2 liter per 100 km opgegeven en de CO2-uitstoot is 144 gr/km.

De tweede benzinemotor is direct bij de introductie leverbaar. Het betreft een 156 pk sterke 1,6-liter THP die maximaal 240 Nm trekkracht opwekt. Hij is naar keuze gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zestraps volautomaat en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 8,6 seconden. De topsnelheid is 224 km/u.

Het gemiddelde verbruik is volgens fabrieksopgave 6,4 liter per 100 km en deze vijfnulacht hoest 149 gram CO2 per kilometer naar buiten. De automaat presteert iets minder en komt op een verbruik van 7,1 liter per 100 km waarbij een uitstoot hoort van 164 gr/km.

De eenvoudigste diesel is de 112 pk sterke 1,6-liter HDI. In de handgeschakelde variant kan die in 11,3 seconden van 0 naar 100 km/ie en haalt hij 190 km/u. Het verbruik is 4,7 liter per 100 km en de uitstoot is 124 gr/km. De 1,6-liter HDI kan ook worden gekocht als e-HDI. Die is voorzien van de 2Tronic-transmissie en een start/stop-systeem. Hij haalt 197 km/u en sprint in 11,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Als gemiddeld verbruik wordt 4,4 liter per 100 km opgegeven. Hij stoot 115 gr/km uit en dat betekent dat hij goed is voor twintig procent bijtelling. Na herhomologatie belooft Peugeot zelfs 109 gr/km.

Voor wie meer wil is er de 140 pk sterke 2,0-liter HDI die is voorzien van een handgeschakelde zesbak. Die haalt 210 km/u, gaat in 9,8 seconden van 0 naar 100 km/u en verbruikt 4,8 liter per 100 km; de uistoot is 125 gr/km.

De echt dikke jongens zijn de 163 pk HDI met zestraps automaat. Die haalt 225 km/u, kan in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u en verbruikt 5,7 liter per 100 km. De bijbehorende CO2-uitstoot is 149 gr/km. De topper van de reeks is de 2,2-liter HDI met 204 pk. Ook die is gekoppeld aan een zestraps automaat. Als topsnelheid geeft Peugeot 234 km/u op en hij vliegt in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Het gecombineerde brandstofverbruik is 5,7 liter op 100 km en de uitstoot is 150 gr/km. Ten opzichte van de meer aardse versies heeft de 2,2-liter HDI een speciaal onderstel met dubbele draagarmen en aparte fusees.

De technische gegevens van de SW zijn altijd iets minder gunstig, maar wijken nauwelijks af. De prijzen van Peugeots nieuwe ster volgen in een later stadium.