Net al bij de S60 raakt Volvo tijdens de introductie van de V60 niet uitgepraat over de sportiviteit van de V60. Ten noordoosten van Verona konden we vandaag ontdekken of die claim terecht is.

Ze wilden blijkbaar wat anders bij Volvo. Met de nieuwe S60 probeert het merk duidelijk een iets stoerder imago te krijgen, iets wat ook blijkt uit de reclame-campagnes rondom de sedan. Bij de V60 zetten de Zweden die lijn door. Geen Estate, nee de V60 is een 'sportwagon'. Ah...

We gaan als eerste op pad met de T4, dat is de sterkste variant van de nieuwe 1.6 turbomotor. Dat wil zeggen 180 pk. Deze nieuwe motor werkt uitstekend samen met de zestrapsautomaat waarin hij in ons testmodel aan gekoppeld is. Het blok valt ons eigenlijk nooit echt op en dat is een goed teken: we storen ons dus nooit aan een gebrek aan vermogen. De motor is mooi soepel als je hem maar boven de 2.000 tpm  houdt. Enkele op hogere snelheden (140+) komt de behoefte aan bijvoorbeeld de krachtigere 2.0T variant pas naar boven.

Direct

Dan de rij-eigenschappen. We begrijpen dat Volvo verrukt is over het stuurgedrag, want de V60 voelt mooi stijf aan, heeft zelden last van onderstuur, stuurt bovendien prettig direct. De veel misbruikte term 'sportief' gaat ons echter te ver. Ja de auto is dynamisch dik in orde, maar de V60 blinkt vooral uit op gebieden waar Volvo het altijd al goed deed: veiligheid, uitstraling, rustgevenheid en scoren met een uitgebalanceerd onderstel dat de Zweed als reisauto uitermate geschikt maakt.

Wel is de dynamiek beter dan voorheen. Vooral de Audi A4 Avant, die van de drie Duitse concurrenten het meest in het vaarwater van de V60 zit, mag op zijn tellen passen: de strijd met deze leasetopper kan de V60 prima aan. De prijzen worden later deze week bekend, maar dat hij (zeker full option) een stuk betaalbaarder zal zijn dan de Duitse concurrentie ligt zonder meer voor de hand.

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 36, die woensdag 8 september verschijnt.