Kia heeft de nieuwe Picanto op pad gestuurd voor testwerk op de Europese wegen. Nog voor de zomer van 2011 begint, staat de nieuwe A-segmentauto in de showrooms.

In mei konden we op het hoofdkantoor van Kia in Zuid-Korea de nieuwe Picanto al bewonderen, beeldmateriaal werd niet verstrekt, camera’s moesten worden ingeleverd.

Onder deze camouflage schuilt een auto met een voor een model uit het A-segment indrukwekkend voorkomen.

Voorbumper

De nieuwe Kia Picanto heeft een forse voorbumper, met veel ‘gaaswerk’ en dat laat de auto groter tonen dan hij is. De auto die hier op de foto’s rijdt is een vijfdeurs. De portieren zijn opvallend groot, wat ook de achterpassagiers een makkelijk instap geeft.

Vanbinnen maakt de Picanto eveneens een grote stap. Geen grauw plastic meer zoals in het huidige model, maar mooiere materialen en een aantrekkelijker vormgeving. De Duitser Peter Schreyer zet een nieuw familiegezicht neer. De nieuwe Rio, die kort na de nieuwe Picanto op de markt komt, vertoont sterke verwantschap met de kleinste Kia maar het B-segmentmodel is nog niet met camouflage betrapt.

Viercilindermotor

Als de nieuwe Kia Picanto op de markt komt is hij leverbaar met 1,25-liter viercilindermotor. Die kennen we al van de Hyundai i10. Het blok levert 78 pk. Met start-/stoptechniek wordt het verbruik gedrukt maar of de CO2-uitstoot daarmee al onder de 110 gram CO2 per kilometer komt, is nog niet bekend.

Dat gaat in elk geval wel lukken met de motoren die in 2013 hun intrede doen. Dan komt de 1.0 driecilinder, die met 69, 80 en 110 pk beschikbaar is. In het laatste geval is er een turbo gemonteerd. Voor de 69 pk-versie belooft Kia een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer.

Op de Salon van Genève krijgen we de nieuwe Picanto voor het eerst te zien, dan is het maart 2011.