Als alles goed gaat met de plannen van de familie Rossignolo, is er vanaf volgend jaar weer een DeTomaso te koop.

Bij de fabriek van Pininfarina in Grugliasco worden op het moment de laatste exemplaren van de Alfa Romeo Brera en Spider gemaakt. Daarna komt de vestiging in handen van de familie Rossignolo die er een wedergeboorte van het merk DeTomaso plant.

Op de Autosalon van Genève, in maar 2011, wordt het merk opnieuw aan het publiek voorgesteld. Dat weet de Italiaanse krant Repubblica te melden.

SUV

Op het moment wordt bij DeTomaso gewerkt aan de productiestart van een SUV. Op het moment is daarvan een prototype klaar en er wordt nu gewerkt om die rijdend te maken. “Begin oktober start de eerste testrit,” zegt Gianluca Rossignolo in de krant.

Vervolgens wordt de auto in maart aan het publiek getoond, start de voorserie in april of mei en in juni moeten de eerste klantenauto’s klaar zijn. Van het model is alleen bekend dat hij 85.000 tot 125.000 euro gaat kosten en benzine- en dieselmotoren heeft met vermogens van 260 tot 300 pk.

Horloges

De auto wordt in eerste instantie gericht op de Amerikaanse, Europese en de Arabische markt. Een paar maanden later komt de DeTomaso ook in de VS op de markt. Op het moment worden 460 werknemers klaargestoomd voor de productie van de auto. In 2011 moeten er 1.500 van de band rollen. Een jaar later moeten dat er 2.500 zijn. Als de productie vol op stoom ligt, worden er drieduizend DeTomaso’s per jaar gemaakt. Daarnaast moet er geld binnenkomen via een uitgebreide merchandiselijn die bestaat uit tassen, shirtjes, parfums en horloges.

Het nieuwe DeTomaso zet het klassieke logo aan de kant. Ontwerper Peter Arnell heeft het een moderner uiterlijk gegeven. Het oude logo werd oorspronkelijk door de familie DeTomaso in Argentinië gebruikt voor het brandmerken van het vee. Later sierde het de auto’s van het merk toen oprichter Alejandro naar Italië verkaste.

Sicilië

De Rossignolo’s kijken ook met een schuin ook naar de Fiat-fabriek Termini Imerese op Sicilië. Daar wordt op het moment nog de Lancia Ypsilon gebouwd, maar wordt na het afsluiten van de productie daarvan met sluiting bedreigd. Met subsidie van de Italiaanse overheid, die overigens ook nodig is voor het project in Grugliasco, kan de Siciliaanse fabriek open worden gehouden.

“Hij zou uitermate geschikt zijn voor de productie van een auto die wordt gekocht door de echtgenotes van de kopers van een DeTomaso SUV met een prijs van zo’n 30.000 tot 50.000 euro,” aldus Rossignolo.