Zo zie je maar dat het nieuws snel kan gaan: gisteren toonden we nog gelekte foto’s van de gefacelifte Citroën C4 Picasso. Nu komt Citroën over de brug met het officiële materiaal.

Citroën heeft de succesvolle C4 Picasso in zowel de vijf- als zevenzits uitvoering gefacelift. Hij wordt getoond op de Autosalon van Parijs waar hij zij aan zij staat met de helemaal nieuwe C4 en de DS4. De neus van de Picasso is meer in lijn gebracht met het moderne Citroën-gezicht. Daar hoort onder meer een strip LED dagrijverlichting bij. Verder zijn er in de grille en op de achterklep een gewijzigd logo te vinden. Opvallend is dat de neuzen van de korte en de lange Picasso nu precies het zelfde zijn.  

Verder is er de Black Top-optie. Daarbij is in combinatie met zes verschillende carrosseriekleuren een in glimmend zwart uitgevoerd dak leverbaar. Onder de koplampen zijn voortaan witte richtingaanwijzers te vinden. Op de Exclusive-versie zijn in het vervolg meer verchroomde accenten te vinden – onder meer aan de deurgrepen. Bij dat uitrustingsniveau zijn ook de bekledingsstoffen gewijzigd.

Op het technische vlak blijven de wijzigingen beperkt tot de komst van de e-HDI-versie. Dat noemt Citroën een micro-hybride. In de praktijk betekent dit dat er een start/stop-systeem aan boord is op de 110 pk sterke dieselvariant. Bij Citroën is men al toe aan een tweede generatie start/stop. Ooit pionierde het merk er mee met de vorige C3. Het nieuwe systeem heeft 400 milliseconden nodig om de auto te starten.

Citroën claimt voor die uitvoering een brandstofverbruik van 4,8 liter op 100 km en daarbij hoort een uitstoot van 125 gr/km. De grens voor twintig procent bijtelling ligt helaas op 116 gr/km. In het laatste kwartaal van 2010 wordt de bijgetipte Picasso leverbaar.