Verkoopsucces Toyota Prius wankelt in Japan

In Japan loopt de premie af die kopers van een nieuwe auto opstrijken als ze hun oude beestje inruilen voor een schoner exemplaar. Vooral de verkopen van de Toyota Prius gaan daar onder lijden.

Japanners die hun minimaal dertien jaar oude auto naar de sloop sturen of inruilen voor een schoner exemplaar, kunnen een premie opstrijken die oploopt tot dik tweeduizend euro. Die premie loopt nu op zijn einde dat is vooral nadelig voor de verkopen van de Toyota Prius. “Een terugloop in de verkopen is onvermijdelijk,” vertelt Hiromi Inoue, verkoopdirecteur van Toyota in Tokio tegen persbureau Bloomberg.

“De dagelijkse hoeveelheid orders die we schrijven, loopt al terug. In de 66 showrooms in Tokio worden vanaf 20 juni per dag al acht orders minder geschreven.” Kopers zijn huiverig omdat ze denken dat door de levertijd ze de premie al mislopen wanneer hun nieuwe auto wordt geleverd. In de eerste zes maanden van het jaar verkocht Toyota in Japan 170.426 Priussen – twintig procent van de totale Toyota-verkopen. In het algemeen wordt aangenomen dat door het aflopen van de premie autoverkopen in Japan met 23 procent gaan afnemen.

Om de Prius-verkopen te bevorderen gaan de dealers zelf acties voeren. De verkooppunten zijn gespekt met 20.000 yen per teruggeroepen Prius. “De werkelijke reparatiekosten van het remsysteem bedroegen niet eens de helft,” aldus Inoue. Er is bij die bedrijven dus geld in kas. “Verder zullen ook na het aflopen van de slooppremie belastingkortingen op elektrische, hybride, aardgasauto’s en sommige diesels blijven bestaan. Daar moeten we onze klanten aan blijven herinneren.”

Tip de redactie