Lotus plant voor de komende Autosalon van Parijs misschien wel het grootste modellenoffensief ooit. Middels vier concept cars wordt getoond hoe de toekomst van het merk er uit gaat zien.

Lotus heeft voor de Mondial in Parijs vier concept cars in het vat zitten. Het modellenoffensief is het startschot voor onstuimige groeiplannen van het merk. Het Amerikaanse Autoweek lijkt te weten wat Lotus op de planning heeft staan voor de Franse beurs.

De opvallendste auto moet een moderne uitvoering zijn van de klassieke Lotus Seven. Die is wel een stuk zwaarder en comfortabeler dat de klassieke sigaar-op-wielen uit de jaren ’50. Dat komt onder meer omdat er zaken als airco aan boord zijn. Als prijs wordt 100.000 dollar genoemd.

Verder mag de opvolger van de Esprit eindelijk het daglicht zien. Dat wordt Lotus’ troef in de klasse van 911, 458 Italia en Gallardo. Hij krijgt waarschijnlijk de V8 van de Lexus IS-F aan boord, die in het midden wordt geplaatst en is voorzien van een supercharger.

Zwaarder

Ook de Esprit wordt zwaarder dan wat we van Lotus zijn gewend en de auto valt op door een minimaal gebruik van koolstofvezel. In de plaats daarvan wordt aluminium toegepast.

Tot slot heeft Lotus twee hybrides klaar staan op de Parijse beurs. Die gaan vrijwel zeker in productie. De eerste is een vierdeurs hatchback in de klasse van de Panamera. De ander is een tweedeurs coupé, die later ook tot cabriolet wordt doorontwikkeld.

De modellen zijn dus regelrechte concurrenten voor de Fisker Karma en Sunset. De hybride Lotussen rijden altijd op hun elektromotor. Als de accu’s leeg zijn, worden die bijgevoerd door de Range Extender die speciaal voor plug in-hybrides is ontwikkeld.