AMSTERDAM - Volkswagen is momenteel ontevreden over de marktpositie in het A-segment. Er is hoop in Wolfsburg, want de nieuwe Lupo moet orde op zaken gaan stellen. Eindelijk hebben we nu het eerste beeld van een gecamoufleerde testauto te pakken.

We moesten het tot nu toe nog doen met een rare mule met schade aan de zijkant, maar inmiddels vinden ze het bij Volkswagen tijd om the real thing de weg op te sturen.

Ondanks de dikke camouflagejas zien we een lijnenspel dat sterk overeenkomt met dat van de diverse Up-concept-cars, die in de afgelopen jaren op de autoshows verschenen.

Zo’n auto op een zandvlakte geeft u natuurlijk niet zo’n idee van de dimensies, dus we helpen u even. De nieuwe Lupo is ongeveer 3,45 meter lang, 1,63 meter breed en 1,50 meter hoog. Daarmee is de auto meer dan een halve meter korter dan de Polo.

We verwachten een onthulling van de Volkswagen Lupo op de IAA in Frankfurt van 2011. Eind volgend jaar begint dan de productie in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije.

Plannen

Dat is nog maar het begin van de plannen van de Volkswagen Groep in het A-segment: de Lupo hatchback is de eerste loot aan de stam van de ‘New Small Family’. Deze familie zal in de loop der jaren flink uitbreiden met onder meer een elektrische Up en zustermodellen van Skoda en waarschijnlijk ook Audi en Seat.

Verwacht van de elektrische Up qua aantallen niet te veel. De E-Up komt in 2013, maar Volkswagen verwacht dat de auto in 2020 nog steeds maar twee procent van de totale Lupo-verkopen voor z’n rekening neemt.