Bij de onderzoeken naar de ongelukken met plakkende gaspedalen in Amerika, zijn geen nieuwe oorzaken aan het licht gekomen. In veel van de onderzochte gevallen, blijkt de bestuurder helemaal niet te hebben geremd.

De Amerikaanse overheid voert onderzoeken uit naar de ongelukken die zijn gebeurd met producten van Toyota, gevallen waarbij auto’s plotseling begonnen te accelereren.

Daarbij zijn geen defecten gevonden aan de elektronica in de auto’s. Naar aanleiding van de problemen zijn dit jaar 9,5 miljoen auto’s teruggeroepen voor een wijziging aan het gaspedaal.

De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft 58 gevallen onderzocht. Door de zwarte doos uit te lezen, die start met registreren zodra de airbag wordt geactiveerd.

Vloermat

Bij 35 gevallen blijkt het rempedaal niet te zijn ingedrukt. In andere gevallen is vroeg geremd en is het pedaal weer losgelaten. Ook zijn er gevallen waar het gas- en rempedaal tegelijk zijn bediend. In één geval zat de vloermat in de weg en in vijf gevallen was er niets uit te lezen. In totaal worden tweeduizend gevallen onderzocht.

“Het bekijken van de datarecorders is maar een kleine stap in het onderzoek,” aldus de NHTSA. “In dit vroege stadium zijn er geen nieuwe defecten aan het licht gekomen.” Het onderzoek beperkt zich tot auto’s van na bouwjaar 2007, omdat vanaf toen de ‘zwarte dozen’ zijn geïnstalleerd.

De meeste ongelukken, die plaats hadden sinds 1999, gebeurden vóór 2007. Bovendien heeft de meerderheid van de ongelukken plaatsgevonden bij een te lage snelheid om de datarecorder te activeren. Het onderzoek beperkt zich tot nu toe dus tot de hogesnelheidsongelukken. Verder weet het vakblad Automotive News te melden dat Toyota zelf zegt dat de recorders nooit geldig zijn verklaard. Het is dus maar de vraag of de gegevens kunnen worden opgevoerd als bewijsmateriaal.