De Mitsubishi Colt CZC was al geen kaskraker van Mitsubishi, en kost zelfs na het beëindigen van de productie nog geld.

Mitsubishi moet Pininfarina na een rechtszaak over de Colt CZC een schadevergoeding betalen van 19 miljoen euro. Dat meldt het vakblad Automotive News.

De twee partijen lagen met elkaar in de clinch na de beëindiging van de productie van de Colt CZC, die bij Pininfarina in Italië werd gebouwd.

Tussen 2006 en 2008 zijn slechts 16.695 stuks gebouwd – slechts eenderde van het verwachte aantal. Mitsubishi diende daarop een claim in van 43,4 miljoen euro tegen Pininfarina waarin geld werd geëist vanwege een vertraagde productiestart en kwaliteitsproblemen.

Marktpotentie

Pininfarina diende daarop ook een claim in van 100 miljoen euro wegens het overschatten van de marktpotentie van de auto; daarmee moesten de overbodige investeringen worden terugbetaald. Bovendien zou Mitsubishi te weinig marketing hebben gevoerd om de auto aan de man te brengen.

De internationale Kamer van Koophandel in Parijs heeft daarop beslist dat Pininfarina recht heeft op 37,9 miljoen euro compensatie voor de investeringen die zijn gedaan om de weg vrij tem maken voor de CZC.

Te laat

Pininfarina staat op zijn beurt voor 20,5 miljoen euro bij Mitsubishi in het krijt omdat de productie zes maanden te laat van start is gegaan. Onder de streep moet er dus 19,2 miljoen euro van Mitsubishi naar Pininfarina.

De rechter van de Kamer van Koophandel wees de klacht over kwaliteitsproblemen af. “Dat kan nooit een oorzaak zijn van de slechte verkoop, want ook van de Colt hatchback, die bij NedCar in Nederland wordt gebouwd, is maar eenderde van de verwachting geproduceerd,” aldus een woordvoerder van Pininfarina.