AMSTERDAM - Bij Toyota lijkt ‘t de laatste jaren enkel over hybrides te gaan, vergeet echter niet dat het merk ook auto’s als de MR2, de Celica en de Supra heeft gemaakt. Nu staat Toyota stil bij de introductie van de middelste, de Celica die in 1970 in Tokio werd voorgesteld.

Nadat in 2005 het doek viel moet eind volgend jaar de FT-86 Toyota’s sportieve ambities nieuw leven in blazen.

Bij Toyota stonden de laatste jaren vooral in het teken van schone, zuinige techniek met een stroom aan hybrides als gevolg. Verstandig natuurlijk maar als merk moet je ook producten aanbieden, die bij de liefhebber de hartslag omhoog doen gaan.

Vandaar dat vorig jaar het publiek al lekker gemaakt is met de FT-86, een concept van een compacte, achterwiel aangedreven sportauto. Die wordt samen met Subaru ontwikkeld en krijgt een boxermotor. Toyota wil met de FT-86 de tijden van de Celica doen herleven.

Antwoord

Veertig jaar geleden kwam Toyota met de Celica op de proppen. Een achterwielaangedreven coupé die de Japanners zagen als antwoord op de vraag naar Amerikaanse ‘pony cars’ als de Mustang, Camara en Challenger.

Het duurde nog twee jaar eer de eerste Celica naar Europa kwam. Dat was de TA/22/23, met vermogens van 86 tot 120 pk. Die laatste droeg de letters GT op de kont.

In 1978 was het tijd voor de TA 40, waarbij kopers keus hadden uit motoren van 75, 90, 108 en 123 pk, ook van deze Celica was er weer een Liftback. Deze variant hield het vol tot 1982, toen de veel hoekiger TA 60 op de markt kwam, in 1983 zat er zelfs een heuse zestienklepper onder de kap. Een ‘DOHC’ met 124 pk!

T 16

Een Celica die je nog regelmatig tegenkomt op de weg is de generatie T 16, de eerste voorwielaangedreven versie. Je kon ‘m als bescheiden 1.6 krijgen maar in z’n laatste jaren was –ie er ook als woeste 2.0 turbo met vierwielaandrijving.

Bij de vijfde generatie van de Celica vond Toyota dat het allemaal wel wat ronder mocht qua lijnenspel. Minimaal 105 pk, maar je kon ‘m ook als heftige integraal aangedreven GT krijgen. Als straatversie had –ie 204 pk, Carlos Sainz vermaakte zich in het wereldkampioenschap rallyrijden met ruim 100 pk meer.

Bij de T 20 waren de klapkoplampen verdwenen. Je kon het model dat van 1994 tot 1999 geleverd is ook als 1.8 krijgen. Als GT Four schopte de zesde Celica het tot 242 pk. Dat zijn er vijftig meer dan de laatste Celica als T Sport produceerde. In 2005 was het goodbye-Celica!