AMSTERDAM - Opel wil zeer snel een auto uitbrengen in het A-segment. Die wordt als alles goed gaat, in Eisenach gebouwd.

Opel maakt haast met de ontwikkeling van een stadsauto in het A-segment, waarin bijvoorbeeld de Fiat 500 en Toyota Aygo actief zijn. De concurrentie ligt op de loer, want volgend jaar komt Volkswagen in die klasse met de Up. Opel biedt alleen de Agila aan in de klasse der allerkleinste – en die kan geen potten breken.

In 2012, als de Up een jaar op de markt is, komt Opel met zijn nieuweling, die voorlopig als ‘Junior’ door het leven gaat. De vestiging in Eisenach maakt de grootste kans om de auto te mogen produceren.

“We hebben nog geen beslissing gemaakt,” zegt Opel-baas Nick Reilly daar over. “Maar Eisenach heeft de beste kaarten.”

Fabriek

Als de productie werkelijk naar die fabriek gaat, zal het vorig jaar aangekondigde ontslag van driehonderd van de 1.600 werknemers van de baan zijn. Voor de Junior wordt 250 miljoen euro geïnvesteerd en het productievolume is maximaal 85.000 stuks.

Ook de Spaanse Opel-vestiging in Zaragoza maakt kans op de Junior, al speelt die fabriek een duidelijke tweede viool in dit verhaal.

Als de productie van het kleine model in Duitsland van start gaat, krijgen zij er echter flink wat productie van de Corsa bij. Dat model wordt op het moment in Eisenach én Zaragoza geproduceerd.