Eén van de eerste wapenfeiten van de nieuwe Chinese eigenaar van Volvo, is de aankondiging van een toplimousine, die in de klasse van A8, S-klasse en 7-serie valt.

De overname van Volvo door het Chinese Geely is nu helemaal in kannen en kruiken. Voor de nieuwe topman Li Shufu is dat het moment om aan te kondigen dat Volvo het de komende jaren nadrukkelijker gaat opnemen tegen de Duitse topklasse. “Op het moment concurreren we met Audi, Mercedes en BMW, maar we hebben geen model om het op te nemen tegen de 7-serie en de S-klasse. Dat gat moeten we gaan opvullen,” verklaart hij in de Engelse krant Financial Times.

Volgens Shufu heeft Volvo de kennis en middelen in huis om een dergelijke auto te bouwen. Die is dan vooral interessant voor de Chinese markt, waarop Volvo een grote speler wil worden. “In China willen mensen luxueuze auto’s, waaraan je kunt zien en voelen dat het topklasse is.” Vorig jaar verkocht Volvo wereldwijd 335.000 auto’s.

China

De komende vijf jaar moet dat groeien tot 600.000. De groei moet vooral uit China komen. Om dat voor elkaar te krijgen is Stefan Jacoby aangetrokken als nieuwe chief executive. Hij is afkomstig bij Audi in Amerika. Eerder maakte hij van Audi een geaccepteerd topklassemerk in China.

Op het moment wordt er in China een S80 met lange wielbasis verkocht in China, waarvan er zo’n 15.000 exemplaren per jaar worden verkocht. Ook kwam er onlangs het gerucht dat Volvo de XC90 vervangt door een zevenzitter die doet denken aan de R-klasse van Mercedes-Benz. Die zou de basis van het nieuwe grote model kunnen gebruiken. Onder de vleugels van Ford was het voor Volvo niet mogelijk een grote limousine te bouwen. Die zou namelijk te veel in het vaarwater van Jaguar zitten, wat eveneens een merk was in de Premier Automotive Group van Ford.