De tijden veranderen en Land Rover is rijp voor een tweewielaangedreven auto. De primeur gaat naar de vernieuwde Freelander. Die is voor het nieuwe modeljaar uiterlijk iets gewijzigd en technisch gemoderniseerd.

De eerste tweewielaangedreven Land Rover heet Freelander eD4. Overigens gaat hij, om de primeur te halen bij Land Rover, in een nek-aan-nekrace met de Range Rover Evoque, die ook met louter voorwielaandrijving te koop wordt.

De eD4 heeft de 2,2-liter diesel aan boord die in de vernieuwde versie 150 pk levert. Hij heeft een handgeschakelde zesbak en een start/stop-systeem. Daarmee scoort hij een CO2-uitstoot van 158 gr/km en een verbruik van 6,0 liter op 100 km. De laagste waarde bij een Land Rover tot nu toe en 11,7 procent minder dan bij de oude TD4_e. De Europese markt voor tweewielaangedreven SUV’s bedraagt 23 procent van het totaal – vandaar dat Land Rover markt ziet voor zo’n variant.

Motoren

De vierwielaangedreven variant met de 150 pk diesel heet TD4. Met handbak heeft die een uitstoot van 165 gr/km en met automaat is dat 185 gr/km. De 150 pk diesels snellen in 11,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 181 km/u.

Nieuw bij de modeljaar 2011 Freelander is de 190 pk diesel; dat is nieuwe variant van de 2,2-liter. Die heet SD4 en is uitsluitend te koop met een zestraps automaat. Net als zijn lichtere broertje heeft die een uitstoot van 185 gr/km. De sterke diesel gaat in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u en de top is 190 km/u.

Alle diesels met automaat zijn voortaan voorzien van een start/stop-systeem. Beide varianten hebben 20 Nm trekkracht meer dan de vorige diesel. Dat betekent dat de viercilinder maximaal 420 Nm kan leveren. Bovendien hebben de diesels een iets lager wagengewicht.

Zescilinder

De 3,2-liter zescilinder lijnmotor mag blijven. Die voldoet voortaan aan de Euro 5 emissie-eisen. Het vermogen van 233 pk en de trekkracht van 317 Nm zijn gelijk gebleven. De auto heet voortaan Freelander i6 en kan in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u.

De uiterlijke wijzigingen beperken zich tot nieuwe verlichting, een nieuwe voorbumper en grille en een nieuw assortiment wielen en kleuren. Aan de achterzijde is de sierlijst voortaan uitgevoerd in de metaalkleur ‘Noble’. In het interieur is het instrumentenpaneel vernieuwd en zijn er nieuwe stoelbekledingen. Ook het Land Rover-logo is nieuw: het groen met goud is gewijzigd naar een ‘eigentijdser’ groen met zilver.