De geheel nieuwe Saab 93 verschijnt in 2012. Voordat het zo ver is, wordt de huidige 9-3 nog eens gefacelift. Ook technisch wordt hij weer helemaal bij de tijd gebracht.

Het duurt niet lang meer voordat Saab-informatie vrijgeeft over de gefacelifte 9-3. Die moet Saab in de race houden totdat de nieuwe 93 in 2012 op de markt komt.

Het Zweedse Auto Motor & Sport heeft al informatie over dat vernieuwde model – een foto van het vernieuwde model is er echter nog niet.

De neus van de 9-3 krijgt wat meer de stijl van de nieuwe 9-5. Verder is er een palet nieuwe kleuren en kan de 9-3 worden besteld met de 19 inch turbinewielen van de 9-5. Aan de achterzijde zullen de wijzigingen wat minder opvallend zijn.

Logo

Daar is het grootste nieuws het verdwijnen van het griffioenlogo, dat wordt vervangen door vier verchroomde letters waarmee de merknaam wordt gespeld. De Zweden melden meteen dat het beroemde logo in de toekomst een kleinere rol gaat spelen op Saab-carrosserieën.

Opnieuw zal de 9-3 leverbaar zijn met drie TiD-diesels met 120, 150 en 180 pk. Die zouden allemaal een uitstoot onder de 119 gr/km. Dat is met name voor de Zweedse markt interessant omdat de auto daarmee in een gunstigere belastingklasse valt.

Bijtelling

Het is voor de Nederlandse markt te hopen dat de diesels onder de 116 gr/km duiken, want pas dan is de 9-3 hier te rijden met twintig procent bijtelling.

Ook op het benzinegebied is er nieuws. Er maken nieuwe direct ingespoten turbomotoren hun opwachting, waarvan al bekend is dat ze te koop zijn met vermogens van 163 en 220 pk.

Een gedetailleerd verhaal over de nieuwe Saab 93, die in 2012 verschijnt, staat in AutoWeek 31, die vanaf morgen in de winkels ligt.