Abarth is bezig een spannende coupé en roadster te ontwikkelen. De basis van de auto wordt waarschijnlijk betrokken bij het Oostenrijkse motorfietsenmerk KTM.

KTM deed onlangs zijn eerste schreden op het pad van de vierwielers met de X-Bow. Die auto mag de openbare weg op, maar in de eerste plaats is hij natuurlijk bedoeld voor circuitgebruik.

Abarth is bezig met de ontwikkeling van het eerste op zichzelf staande model sinds het merk een aantal jaren geleden werd geherintroduceerd. Dat model wordt gebouwd op het platform van deze X-Bow. Dat weet AutoExpress te melden.

TFSI-motor

De Oostenrijkers gebruiken in hun X-Bow een TFSI-motor van Audi. Vanzelfsprekend wordt die voor het product van Fiat aan de kant gezet en vervangen door een 1,8-liter Multiair-motor met een vermogen van zo’n 200 pk. De naakte carrosserie van de X-Bow wordt vervangen door een huid die is geïnspireerd op de oude Abarth 750 Zagato.

Naar verwachting wordt die wel wat zwaarder dan de 790 kilo die de KTM op de schaal legt, maar een zwaargewicht wordt de Italiaan natuurlijk niet.

Prijs

AutoExpress meldt dat er plannen zijn om tweeduizend stuks te bouwen over een periode van twee of drie jaar. De prijs is gepeperd: reken erop dat de prijs van de Abarth vergelijkbaar is met het bedrag dat wordt betaald voor een dikke Porsche Boxster.

Abarth is ook op bezoek geweest bij Lotus om techniek te lenen. Ze hadden hun oog aanvankelijk laten vallen op het chassis van de Elise. Die techniek dateert echter uit de jaren negentig en is bovendien een stuk duurder dan de spullen van KTM.

Leuke bijkomstigheid is dat de Oostenrijkse bloedlijn van Abarth wordt voortgezet. Carlo (Karl) Abarth, de oprichter van het merk, was namelijk een geboren Oostenrijker.