De nieuwe Jeep Grand Cherokee is een groot succes in de VS. Dat betekent dat we in Europa wat langer moeten wachten tot –ie bij ons op de kades staat.

Jeep heeft moeite om de Amerikaanse vraag naar de nieuwe Grand Cherokee bij te benen. Onlangs zijn 1.080 nieuwe mensen ingehuurd om een tweede dienst in de fabriek in Detroit op te zetten.

Dat is weer eens verfrissend nieuws na de massaontslagen van vorig jaar. Er wordt zelfs overwogen om nog een derde dienst in te voeren.

Het was de bedoeling om de nieuwe Grand Cherokee in het derde kwartaal van 2010 naar Europa te halen. Dat wordt nu het vierde kwartaal.

Op de dieselversie, die in Europa naar verwachting het bestverkochte model wordt, moet zelfs tot het tweede kwartaal van 2011 worden gewacht.

Primeur

De huidige Daimler-diesel uit de Grand Cherokee maakt in het nieuwe model plaats voor een 3,0-liter V6 met 225 pk van het Italiaanse VM. De benzineversie heeft de primeur van de 3,6-liter V6 Pentastar-motor, die in deze auto een vermogen heeft van 280 pk.

Alle Grand Cherokees van de nieuwe generatie worden in Detroit gebouwd. Voorheen werd het model ook bij Magna in het Oostenrijkse Graz gebouwd.

Compact model

Jeep is het enige merk van de Chrysler Group dat na de overname door Fiat wereldwijd blijft opereren. In 2014 moet het productieaantal zijn toegenomen van 300.000 naar 800.000 exemplaren. In 2013 verschijnt een compact model dat op Fiat-basis staat.

In dat jaar worden tevens de Patriot en de Compass opgevolgd door één nieuw model dat eveneens een Italiaanse basis heeft. Beide kleine Jeeps worden nog dit jaar gefacelift.

Het uiterlijk van de Wrangler wordt ook nog dit jaar vernieuwd en in 2011 krijgt hij de Pentastar V6. De ‘kleine’ Cherokee krijgt in 2013 een opvolger met Fiat-techniek.