De Volkswagen Jetta vaart in het vervolg meer een eigen koers ten opzichte van de Golf. Hij is nadrukkelijker gericht op de Amerikaanse markt.

In Europa speelt de klassieke sedan in het C-segment geen rol van betekenis, vandaar dat Volkswagen bij de ontwikkeling van de zesde generatie Jetta vooral naar Amerika heeft gekeken.

Dat betekent meer ruimte voor minder geld. De optische link met de Golf is verdwenen, de Jetta krijgt een eigen uiterlijk en interieur.

De lagere prijs is gerealiseerd door gebruikmaking van eenvoudiger techniek en goedkopere materialen in het interieur. Het onderstel is vooral op comfort gericht, de Europese versie krijgt echter een andere achteras.

Besturing

De besturing is wat gevoelloos, wat rijeigenschappen betreft zet de nieuwe Jetta geen maatstaven. Ruimte biedt hij echter in overvloed.

Begin 2011 komt hij naar Nederland met vier benzinemotoren en twee diesels. Topmotor is de tweeliter turbomotor uit de Golf GTI, met 200 pk. Een turbogat schittert door afwezigheid en het koppel maakt inhalen kinderspel. De zestraps DSG is helaas wat nerveus in de sportstand. 

De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 31, die volgende week woensdag in de winkels ligt.