AMSTERDAM - Na de onthulling van de Concept 5 by Peugeot waren de verwachtingen voor de productieversie hooggespannen. Gisteren belandden al twee foto’s op het net, maar hier hebben we de eerste officiële informatie en foto’s voor u.

Peugeot onthult de sedan en de SW tegelijkertijd. De vierdeurs 508 is 4,79 meter lang, tien centimeter meer dan de 407 sedan. De 508 SW is met z’n lengte van 4,81 meter een bescheiden vier centimeter langer dan z’n voorganger.

Over de kofferruimte geeft Peugeot nog geen concrete cijfers, het merk meldt slechts dat deze ‘zeer royaal’ is. Het Franse merk zegt sterk op gewichtsreductie te hebben ingezet.

Ook over het motorenpalet ontbreken de details nog, wel belooft Peugeot lagere verbruiks- en CO2-cijfers. Op benzinegebied verwachten we VTi- en THP-motoren met vermogens van 120 tot en met 200 pk.

Het echte nieuws zien we bij de diesels. Deze krijgen namelijk allemaal e-HDI techniek mee. Dit start-/stopsysteem van de tweede generatie bewerkstelligt een verbruiksdaling van maximaal 15 procent. 

Hybrid4

De echte blikvanger is de Hybrid4. Dit is een vierwielaangedreven dieselhybride met een vermogen van 200 pk. De kracht van een HDi-diesel gaat naar de voorwielen, bij de achterwielen bevindt zich een elektromotor.

Deze springt bij als de 508 grip dreigt te verliezen. Ook maakt deze techniek volledig elektrisch rijden mogelijk, zij het met een beperkte actieradius.

Peugeot toont de 508 op de Autosalon van Parijs aan het grote publiek. Niet lang daarna start de productie en begin 2011 verschijnt de auto bij de dealers. Een paar maanden later volgt de Hybrid4-versie. De 508 komt ook in China op de markt. De productie van die versies vindt daar ook plaats.