Downsizen is voorlopig nog niet aan zijn einde. Fikat zet als eerste een nieuwe stap en komt met een tweecilinder turbomotor. In Turijn probeerden we het nieuwe blok in de Fiat 500.

De nieuwe 0,9-motor heeft twee in lijn geplaatste cilinders, die ook tegelijk op en neer bewegen, en niet tegengesteld zoals wellicht logischer was. Een balans-as compenseert volgens de Italianen de trillingen zo goed dat dit de betere oplossing was. Nu kan je immers de inlaatslag van de ene cilinder laten samenvallen met de verbrandingsslag van de ander, zodat er een mooie balans is.

De motor is verder voorzien van het nieuwe multiair systeem, waarbij de inlaatkleppen onafhankelijk van de nokkenas bediend kunnen worden. Dit is goed voor de ademhaling, en daardoor het (theoretische) verbruik.

Wij reden de versie met turbo, goed 85 pk. Er komt er ook een met 105, en eentje zonder turbo met 65 pk. Tijdens het rijden is het erg wennen aan het geluid. Op je gehoor afgaan met schakelen is fout, want bij 3.000 tpm klinkt het blok als een viercilinder bij nog geen 2000.

Toch kan je al opschakelen, want al bij 1.500 tpm is er 80 procent van het koppel beschikbaar. Hierdoor rijdt de 500 soepel en heb je zeker tot 100 km/h nooit het gevoel dat je kracht tekort komt.