Maar liefst vijftien jaar is de huidige Volkswagen Sharan in productie. Hij kreeg gedurende zijn carrière een paar facelifts, maar nu is het dan echt over en uit. Bijzonder voor een auto in dit segment: een 1,4-litermotor.

Qua vormgeving – Walter de Silva tekende mee -  is de nieuwe Sharan uiteraard geen spannende auto. Kan ook niet in deze voertuigcategorie. Wil je veel ruimte, dan dicteert dat uitgangspunt de vorm grotendeels.

Belangrijke noviteit zijn de schuifdeuren. Dat maakt het in- en uitstappen een stuk gemakkelijker. Tegen meerprijs. De tweede zitrij bestaat uit drie individueel verstelbare losse stoelen. Ze laten zich eenvoudig plat leggen, maar zijn niet uitneembaar.

De bagageruimte is minimal 300 liter groot, bij de vijfzitter is dat een riante 711 liter. Gooi je de achterste zitrijen allemaal plat, dan ontstaat een balzaal met een inhoud van 2.430 liter.

Ondergemotoriseerd is de grote VW niet met de 1.4 TSI, daar zijn we al vrij snel achter. In de stad en op de snelweg doet hij goed mee en wekt hij nooit de indruk een te zware dobber aan deze auto te hebben.

Caravan

Er mag trouwens een caravan van 1.800 kg achter de Sharan 1.4, de 2.0 TDI trekt er eentje van 2.200 kg van zijn plek! Het instapmodel, de Easyline, heeft airco, een radio/cd-speler en ESP. Slimmer is het om voor de € 800 duurdere Trendline te opteren.

In september staat de nieuwe Sharan in de showroom, allemaal voorzien van Blue Motion Technologies, wat o.a. bestaat uit het terugwinnen van remenergie en een start-stop-systeem. 

De volledige rij-impressie met de nieuwe Volkswagen Sharan is te lezen in AutoWeek 28, die vanaf 14 juli de winkels ligt.