Het ambitieuze Hyundai heeft de Santa Fe zowel uiterlijk als technisch opgefrist. Op die manier wil het merk de broederstrijd met concerngenoot Kia aangaan. Dat merk heeft namelijk met de Sorento een serieuze speler in de markt gezet.

Eens kijken hoe Hyundai z’n SUV heeft opgeknapt.

De Santa Fe heeft een roerige carrière achter de rug: de auto kende een vliegende start in 2001 (1.550 exemplaren in Nederland), en in 2006 deed de importeur al helemaal goede zaken met de tweede generatie: 2.979 stuks. Door (onder meer) de CO2-taks is de klad echter in de verkopen gekomen.

Het exterieur van de auto oogt weliswaar typisch Aziatisch, maar is in onze ogen beter in balans dan de ix35. Het innerlijk kan ons minder bekoren: keurige afwerking, maar ons wat te steriel. Als we starten, merken we al snel dat de 2,4-liter benzinemotor een prima loop heeft.

De motor neemt de plek in van de 2.7 V6, die een hoog verbruik had. De overzichtelijkheid van de carrosserie is goed. De auto wordt helaas wat nerveus als we de heuvels in gaan. De bak twijfelt de hele tijd tussen wel en niet terugschakelen. 

De volledige rij-impressie met de vernieuwde Hyundai Santa Fe is te lezen in AutoWeek 27, die nu in de winkels ligt.