Ook de Fiat 500 krijgt de beschikking over Multiair-techniek. Voor het kleintje is dat verpakt in een tweecilinder turbomotor met een vermogen van 85 pk. Met een CO2-uitstoot van 92 gr/km is hij ook nog eens wegenbelastingvrij te rijden.

AutoWeek maakt morgen de eerste kilometers in de Fiat 500 TwinAir. Achter die benaming gaat de 875 cc tweecilinder Multiair turbomotor vrij.

De 500 en de 500 C zijn de eerste kleine Fiats die ‘m onder de motorkap krijgen. In de toekomst krijgt hij ook een plek in het nieuwe model Panda en Lancia Ypsilon.

In de ‘Normal’-stand heeft de tweecilinder een vermogen van 85 pk en een maximale trekkracht van 145 Nm.

Wanneer de 500 in de Eco-modus wordt geschakeld blijft nog 78 pk over en gaat bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging in de City-stand. Verder zijn er zaken als een start/stop-systeem aan boord en is er een schakelindicator.

Verbruik

Al die groene techniek leidt tot een verbruik van 4,0 liter op 100 km voor de handgeschakelde versie. De Dualogic heeft 0,1 liter meer nodig op die afstand. De CO2-uitstoot is 92 gr/km en 95 gr/km voor de automaat.

Dat betekent een wegenbelastingvrije status en veertien procent bijtelling voor beide varianten. Met de Twinair motor snelt de 500 in 11,0 seconden van 0 naar 100 km/u en het feest houdt op bij 173 km/u. Prijzen zijn nog niet bekend.