AMSTERDAM - BMW heeft een techniek ontwikkeld, waarmee motorkoplampen onderweg altijd het wegoppervlak verlichten. Bij huidige motoren gebeurt dit niet wanneer deze zich door een bocht manoeuvreren.

Bij momenteel bestaande motoren verlichten koplampen dikwijls het landschap naast de weg, wanneer ze ’s avonds of ’s nachts een bocht inslaan.

De motorrijder ziet op dat moment een donker wegoppervlak voor zich liggen. Als ze een bocht naar links moeten nemen, verblinden ze daarbij bovendien een passerende automobilist.

Adaptive Headlight

Het nieuwe ‘Adaptive Headlight’-systeem van BMW meet aan de hand van sensoren automatisch de snelheid en hellingshoek, die motoren maken bij het ingaan van een bocht.

Het gebruikt een kantelende reflector om het koplamplicht gelijk aan de rijrichting te laten schijnen, zo toont een video. Voorbijgangers worden niet verblind, want de koplamp verlicht alleen het naderende wegoppervlak van de motorrijder.

Het Adaptive Headlight-systeem zal beschikbaar zijn op de BMW K1600GT-motor, die binnenkort op de markt komt.

Meer informatie is te lezen op de BMW-site.