De nieuwe Mercedes-Benz CL is vooral veel zuiniger dan zijn voorganger en afgeladen met nog meer elektronische foefjes.

Mercedes-Benz toont nu officieel de nieuwe CL-klasse. De grote coupé is er in de 500-variant technisch flink op vooruit gegaan.

Die gaat nu door het leven als BlueEffficiency en is voorzien van een 4,6-liter biturbo V8 met directe benzine-inspuiting. Hij levert een vermogen van 435 pk en is daarmee twaalf procent zuiniger dan voorheen.

Het koppel stijgt tot 700 Nm. De sprint van 0 naar 100 is met 4,9 seconden en een halve seconde vlugger dan in de oude CL 500. Maar vooral het verbruik maakt het verschil.

Op de Europese testcyclus verbruikt de auto nog maar 9,5 liter op 100 km en dat is 23 procent minder dan de vorige.

Technieken

Naast de directe brandstofinjectie zorgen tal van andere technieken voor het drukken van het verbruik.

Zo is er een start/stop-systeem aan boord, zijn er banden met lage rolweerstand en werken zaken als de aircopomp, de pomp van de stuurbekrachtiging en dynamo efficiënter dan voorheen.

De andere keuze bij de CL-klasse is opnieuw de CL 600 met 517 pk sterke V12. Mercedes meldt dat die voldoet aan de Euro 5-emissienorm en dat de sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 4,6 seconden.

Foefjes

Verder valt de nieuwe CL op door de grote hoeveelheid elektronische foefjes die er aan boord zijn. Zaken als een rijbaanassistent die waarschuwt zodra de auto niet meer tussen de strepen blijft en een dodehoeksysteem, spreken onderhand voor zich.

Maar de CL is verder nog uitgerust met zo’n beetje elke gadget die Mercedes in huis heeft. Een bloemlezing: er is verlichting die afhankelijk van de omstandigheden automatisch wordt versterkt en gedimd, een systeem dat de vermoeidheid van de bestuurder in de gaten houdt en een automatische afstandhouder.

Daarnaast zijn daar nog een systeem dat automatisch remt bij dreigende ongevallen en ‘ambient lighting’ in het interieur voor een sfeervolle dashboardverlichting. Prijzen van de vernieuwde CL-klasse volgen nog.