Bugatti heeft orde op zaken gesteld in supercarland. Door de introductie van de Veyron Super Sport heeft het merk de kroon van ’snelste productieauto’ weer terugveroverd. En hoe.

Op Volkswagens enorme testcircuit in Ehra-Lessien behaalde de Bugatti Veyron 16.4 Super Sport een gemiddelde topsnelheid van 431 km/h. Dat was boven verwachting van de ingenieurs, die op ’slechts’ 425 km/h hadden gehoopt.

Die extra topsnelheid komt er natuurlijk niet zomaar. De 8,0-liter W16 heeft in de Bugatti Veyron Super Sport dankzij grotere turbo’s een vermogen van 1.200 pk.

Het maximumkoppel is een nauwelijks voorstelbare 1.500 Nm. De topsnelheid is voor de klanten begrensd op 415 km/h. De begrenzer is aanwezig om de banden te beschermen. Maar alle productieauto’s zijn zonder begrenzer in staat tot dezelfde prestaties, benadrukt Bugatti.

Aanpassingen

De Bugatti Veyron Super Sport is meer dan een extra potente Veyron. Zo hebben de ingenieurs het chassis aangepast voor extra stabiliteit op de nog hogere snelheden.

De aanpassingen bestaan uit een iets grotere bodemspeling, sterkere stabilisatoren en nieuwe schokdempers die afkomstig zijn uit de racerij. Tenslotte heeft het koolstofvezel van het monocoque een nieuwe structuur. Daardoor daalt het leeggewicht ten opzichte van de huis-tuin-en-keuken-Veyron.

Luchtinlaten

De Super Sport heeft twee in het dak geïntegreerde luchtinlaten, die de plek van de luchtinlaten boven de motor innemen. Ook de luchtinlaat aan de voorkant van de auto is groter geworden en heeft bovendien een andere vorm gekregen. Een ander uitlaatsysteem en een dubbele diffusor zorgen voor nog meer onderscheid.

Bugatti heeft inmiddels 260 Veyrons en 35 Veyron Grand Sports gemaakt. De productie van de Super Sport begint in de herfst.

De eerste vijf auto’s vormen de World Record Edition en hebben de zwart-oranje kleurstelling van de foto’s.

Mocht u interesse hebben: ze zijn al verkocht. Op het Pebble Beach Concours d’Elegance in augustus kunnen ook de iets minder rijken zich vergapen aan deze ultieme Veyron.