AMSTERDAM - Een crashbestendige, zuinige auto, die ook nog eens lekker rijdt. Een utopie? Volgens BMW niet, want het concern heeft nu z’n eerste schetsen van het langverwachte MegaCity Vehicle vrijgegeven.

BMW heeft voor het MegaCity Vehicle (MCV) een geheel nieuwe, elektrische aandrijftechniek en een naar eigen zeggen revolutionaire bodyconstructie ontwikkeld. De overkoepelende naam voor deze innovaties is LifeDrive. Het is een combinatie van twee aparte, horizontaal gescheiden voertuigmodules.

De Life-module is de ruimte voor de (vier) passagiers. Dat deel is gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP).

Dit materiaal weegt de helft van staal en is even sterk. De Drive-module vormt het chassis; de basis voor een centraal geplaatste accu en botsenergie absorberende kreukelzones. Door toepassing van aluminium is het gewichtsvoordeel 30 procent ten opzichte van gewoon metaal.

Zelfmoorddeuren

Op uitnodiging van BMW kon AutoWeek in München alvast een eerste blik op technische details van de MegaCity Vehicle werpen. BMW liet alvast de ‘Lifemodule’ zien en daarop zagen we deurscharnieren achter de achterportieren. Dat duidt op de montage van zelfmoorddeuren, zoals we die ook van de Mini Countryman kennen. De bagageruimte is relatief beperkt, concludeerden we na het zien van het koetswerk.

BMW gebruikt ‘well-being’ en ‘stressfree’ als sleutelwoorden bij de MegaCity Vehicle: “Het leven in een megacity is al spannend en indrukwekkend genoeg. Daarom is het MCV een ideale auto om een beetje tot rust te komen.”

Het MegaCity Vehicle krijgt de beschikking over lithium-ion accu’s. De auto komt als elektrische auto en als hybride op de markt. De eerste carrosserievariant komt in 2013, de andere twee (tweepersoons en vijfpersoons) volgen in 2015 en 2017. 

Meer weten over het Megacity Vehicle? Lees dan het uitgebreide artikel in AutoWeek 26, die nu in de winkels ligt.