Onlangs waren we zelf getuige van het Nordschleife-record van de Ferrari 599XX. De tijd van 6:58 leek voorlopig een onneembaar horde voor de concurrentie, maar het tegendeel blijkt waar. Pagani heeft gisteren de kroon voor snelste Nordschleife-auto uit Maranello weggegrist.

Horacio Pagani stuurde een Zonda R de Ring op. Achter het stuur zat Marc Basseng, een coureur die al vaker snelle tijden op de Nordschleife heeft neergezet.

Basseng zette met de Zonda R een tijd van 6:47 minuten neer. We moeten hier wel bij aantekenen dat de Zonda R –net als de Ferrari 599XX- geen straatlegale auto is. De straatversie van de Zonda R is de Cinque, die in een oplage van vijf stuks is gebouwd.

Monocoque

De Zonda R heeft een leeggewicht van 1.070 kg. Het lage gewicht dankt hij onder meer aan monocoque die is opgetrokken uit koolstofvezel-titanium composietmateriaal. Als je dan bedenkt dat er een 750 pk sterke 6,0-liter V12 van AMG onder de kap ligt, kun je op je vingers natellen dat de prestatiecijfers zeer indrukwekkend zijn.

De pk-gewichtsverhouding van de super-Pagani komt op 701 pk per ton of 1,43 kilo per pk. Afhankelijk van de afstelling haalt de Zonda R 350 km/u en kan hij in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u.

Dat al deze exclusiviteit zo z’n prijs heeft, laat zich raden. Pagani vraagt 1.460.000 euro voor de Zonda R. Exclusief belastingen…