Wie de vernieuwde Suzuki Swift ziet, denkt misschien in de eerste instantie dat het om een facelift gaat. Maar ondanks de evolutie van het lijnenspel is dit toch echt een geheel nieuw model. Suzuki belooft een sportiever weggedrag en lagere uitstoot. Is dat gelukt?

Die laatste vraag konden we voor een meter te rijden al beantwoorden: ja, de nieuwe Swift stoot minder uit.

De uitstoot van de 1,2-liter viercilinder is 116 gram per kilometer, flink minder dan de 140 g/km die z’n voorganger (de 1.3) uitstootte.

Besturing

De rijeigenschappen doen volwassener aan dan bij de vorige generatie. De besturing is weliswaar nog wat vaag, maar de wegligging is perfect. De wielbasis is vijf centimeter langer dan voorheen. Ondanks de groeistuip daalde het leeggewicht overigens van 980 naar 960 kg.

De Swift is op de snelweg helaas nog steeds rumoerig. Bij 120 km/h maakt de 1.2 flink wat toeren en daarom zou een zesbak meer dan welkom zijn. Ook is er wat windgeruis rondom de buitenspiegels.

De volledige rij-impressie met de nieuwe Suzuki Swift is te lezen in AutoWeek 26, die nu in de winkels ligt.