De importeurs krijgen steeds meer door wat voor aantrekkingskracht een 14 procentsauto op de Nederlanders heeft. Ook Ford werkt hard aan een Fiesta Econetic waarover geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.

Het gaat om een extra zuinige versie van de Ford Fiesta Econetic. Die stoot op dit moment 98 gram per kilometer uit, drie gram per kilometer boven de grens voor 14 procent bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting. Aan de specificaties verandert zeer waarschijnlijk niets: dat betekent een 1,6-liter turbodiesel met een vermogen van 95 pk. Als de Ford-ingenieurs in hun opzet slagen, wordt de verbeterde Econetic de sterkste diesel waarover geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Concurrenten zijn de VW Polo Bluemotion en de Fiat Punto Evo MultiJet 85.

Een Ford-woordvoerder bevestigt desgevraagd dat Ford bezig is met een extra zuinige Fiesta: “We hebben inderdaad contact gezocht met de fabriek voor een Econetic die aan de Nederlandse regelgeving voldoet. Op wat voor termijn de auto komt, dat kan ik nu helaas nog niet zeggen. Ik verwacht dat het nog een aantal maanden duurt voordat de auto er is.”