De evolutie bij Mini duurt voort. Na introductie van schonere motoren is het nu tijd voor een heuse facelift van de tweede generatie New Mini.

Belangrijk nieuws is de komst van een nieuwe 1,6-liter dieselmotor. In de One D levert het blok 90 pk, in de Cooper D 112 pk. Het gemiddeld verbruik is 3,8 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is voor beide versies 99 g/km.

Bovendien zijn er nieuwe dieselvarianten: de Mini One D Clubman en de Mini Cooper D Convertible. Dat is de eerste open Mini met een dieselmotor.

Aan de voorkant van de gefacelifte Mini valt vooral de nieuwe voorbumper op. Maar ook de motorkap is hoger geplaatst. Dat zorgt voor een betere bescherming van voetgangers, belooft Mini. Voor de achterlichten en de remlichten gebruikt het Engelse merk led-technologie. Voor alle carrosserievarianten zijn er nieuwe lakkleuren en wielen beschikbaar. Exclusief voor de John Cooper Works-modellen is er nu een dak met de kleur Chili Red beschikbaar.

Design Worlds

De Mini stond al bekend als een personalisatieauto bij uitstek, maar nu is er nog meer mogelijk dankzij drie ‘design worlds’. Deze dragen de namen ‘Rally’, ‘Classic’ en ‘Scene’. Elk van deze stijlen herbergt een zorgvuldig gekozen combinatie van lak, de kleur van het dak, de wielen, de (interieur)bekleding, Colour Line en andere elementen.

Binnenin is de bediening voor de airconditioning en de audio opnieuw ontworpen. De Clubman heeft een nieuw afdekzeil voor de bagageruimte. Alle audiosystemen spelen voortaan mp3-bestanden af en hebben een AUX-ingang.

Najaar

Mini heeft ook z’n eigen naam voor brandstofbesparende voorzieningen: de Minimalism Technologies. Onder deze noemer vallen (afhankelijk van de versie) systemen zoals Brake Energy Regeneration, Auto Start/Stop, schakelindicator, electromechanische stuurbekrachtiging (EPS).

De mondiale marktintroductie vindt plaats op 18 september. Binnenkort maakt de importeur de nieuwe prijslijst bekend.