Het design van de Concept 5 by Peugeot kreeg op de Autosalon van Genève de handen van pers en publiek op elkaar. Toch kiest Peugeot ervoor om de productieversie van de auto, de 508, onder een forse vuilniszak te laten rijden.

AutoWeek-lezer Arnoud Roeloffs trof deze gecamoufleerde auto inclusief aanhanger tijdens z’n vakantie in Frankrijk aan. De komende tijd zullen we ‘m ongetwijfeld vaker te zien krijgen, want Peugeot onthult de 508 op de Autosalon van Parijs (oktober). De productieauto komt in het eerste kwartaal van 2011 op de markt.

De 508 wordt een enorme stap vooruit ten opzichte van de 407, die hij vervangt. Allereerst is er het fraaie design, dat veel weg heeft van de Concept 5 by Peugeot. Er zijn nieuwe VTi- en THP-motoren, die de oude viercilinders van nu vervangen.

Echt nieuw zijn de e-Hdi turbodiesels. Die profiteren van een start-/stopsysteem dat het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot drukt.

Voorwielen

In 2012 komt er ook een dieselhybride met Peugeots Hybrid4 systeem. Bij deze aandrijflijn drijft de turbodiesel de voorwielen aan. Een elektromotor stuurt z’n kracht juist naar de achterwielen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de auto grip verliest. De concept-car profiteerde al van zo’n aandrijflijn.

In die auto ligt een 163 pk sterke HDi met een cilinderinhoud van 2,0 liter. Deze krijgt hulp van een elektromotor. Die bevindt zich onder de vloer van de kofferbak en heeft een vermogen van 37 pk. Het gemiddeld verbruik is 3,8 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot ligt op 99 gram per kilometer. De Concept 5 by Peugeot kan bovendien ook geheel elektrisch rijden. Naar alle waarschijnlijkheid kan de productie-508 dat ook op zeer lage snelheden.