Van de bijna 1.200 Lancia en Chrysler-dealers in Europa is het contract per 31 mei 2011 opgezegd. Daarna wordt een geheel nieuw dealernetwerk gebouwd, waarbij Chrysler vrijwel uit Europa verdwijnt.

Alle 1.150 Lancia en Chrysler-dealers in Europa hebben hun opzeggingsbrief binnen. Vanaf 2011 worden de modellen van Chrysler verkocht als Lancia en verdwijnt het Amerikaanse merk van de Europese markt. Daarvoor wordt een nieuw dealernetwerk opgezet. Dat meldt het vakblad Automotive. Alleen in Groot-Brittannië en Ierland blijft Chrysler bestaan. Daar worden al sinds 1991 geen Lancia’s meer verkocht.

Op het moment heeft Lancia 595 dealers met 785 showrooms in Europa. Chrysler heeft 556 dealers met 750 showrooms. “Ons plan is om in mei 2011 een Lancia-Chrysler netwerk in Europa in Europa te hebben dat bestaat uit achthonderd dealers met meer dan duizend showrooms,” meldt directeur Olivier Francois.

Lancia verkocht vorig jaar 121.000 auto’s in Europa waarvan er 102.000 in Italië bleven. Bij Chrysler bleef de teller in het faillissementsjaar steken op 11.500 stuks. Volgens de plannen van Sergio Marchionne, de allerhoogste bij Fiat, moeten er in Europa in 2014 300.000 Lancia-Chrysler’s worden verkocht.

Het Lancia-programma zal in de toekomst bestaan uit de Musa, Delta en een nieuwe generatie Ypsilon. Verder wordt het Chrysler-model dat de PT Cruiser en de Sebring vervangt in Europa als Lancia verkocht. Dat geldt ook voor de opvolger van de 300C en flink vernieuwde Voyager. Die modellen kunnen we de komende jaren verwachten.

Chrysler-dealers die Jeep verkopen, mogen zich exclusief op dat merk gaan richten. Verder wordt Fiat-Alfa-Lancia-dealers een Jeep-franchise aangeboden. Dodge blijft in Europa bestaan als nichespeler met modellen als de Challenger, Charger en de Viper – voor zo lang dat duurt.