Renault werkt hard aan de Fluence Z.E., een elektrische vierdeurs middenklasser, die volgend jaar juli in de showroom wordt verwacht. AutoWeek kreeg de gelegenheid om nu alvast met een prototype door Parijs te rijden.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nissan Leaf is de Renault Fluence Z.E. een geëlektrificeerde versie van een bestaand model. Al zal de uiteindelijke productieversie volgende jaar wel zo’n dertig centimeter langer zijn dan z’n conventioneel aangedreven broertjes.

Dit omdat het achter de achterbank geplaatste batterijpakket een flink deel van de kofferbak voor zich opeist. Deze accu kan wanneer hij bijna leeg is op een Quickdrop-accuwisselstation geruild worden voor een vol exemplaar, een robotarm doet dat in drie minuten. Er moet dan natuurlijk wel zo’n station in de buurt zijn en dat is voorlopig nog even niet de realiteit.

"Om kosten te besparen zal zo veel mogelijk gebruik worden gemaakt van bestaande Fluence-componenten. Dit neemt niet weg dat bijvoorbeeld het onderstel van de elektrische Fluence net iets anders is dan standaard. De constructie van de achteras is zo aangepast dat hij de accu bij het wisselen niet in weg zit."

De elektromotor is goed voor 70 kW (95 pk) en 226 Nm. Getallen die zo op het eerste gezicht weinig verpletterend zijn, maar in het strijdgewoel op de oevers van de Seine voor een klein feestje zorgen.

De auto laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen; sleutel om pook in D en daar gaat-ie. Meteen vanuit stilstand is het maximum koppel aanwezig waardoor de Fluence Z.E. rap uit de startblokken gaat en ook als de snelheid er in zit reageert de elektromotor lekker alert op het stroompedaal.

Om de elektrische aandrijflijn een plekje tussen de andere modellen te geven: hij zit het dichtst in de buurt van de 1.5 110dCi, maar dan een stuk stiller en zonder schokken.