Chevrolet laat geen gelegenheid onbenut om de Volt te promoten, maar Opel kiest er voor om in alle rust de technisch verwante Ampera te ontwikkelen. Onlangs konden we echter achter het stuur kruipen van Opels plug-in hybride.

De auto die we aan de tand mogen voelen is het enige preproductie exemplaar van de Ampera in Europa. 

Maar dat beperkt ons niet: binnenweg, buitenweg, Autobahn, we mogen van de Opel-ingenieurs rustig onze gang gaan.

Ze drukken ons wel op het hart dat het hier om een handgebouwde auto gaat, en dat ‘onze’ Ampera dus nog niet aan alle standaards voor de productieauto voldoet.

Zware kilometers

We hebben een vroeg exemplaar, dat al flink wat zware kilometers achter de kiezen heeft. Toch doen vrijwel alle knoppen nog steeds waar ze voor bedoeld zijn.

We zijn natuurlijk vooral benieuwd naar de werking van de range-extender, een motor die op benzine en E85 loopt. Als de accu leeg is, wordt deze in principe buiten werking gesteld. Onze ervaring is positief: de auto schokt niet, houdt niet in en we rijden gewoon normaal door.

De volledige rij-impressie met de Opel Ampera is te lezen in AutoWeek 23, die vanaf 9 juni in de winkels ligt.