Onze eerste kilometers in de helemaal nieuwe BMW X3 maken we in een exemplaar waar de camouflage nog niet eens vanaf is.

De introductie van de BMW X3 laat nog even op zich wachten; in november is het zo ver. Maar wij rijden nu al met het laatste, vrijwel productierijpe, gecamoufleerde prototype van de auto. Hoe hij er precies uitziet, is nog steeds de vraag.

Maar duidelijk is dat de X3 veel meer heeft ondergaan dan een facelift. Dat heeft-ie ook wel nodig om uit de schaduw van zowel z’n kleine als z’n grote broer te kruipen, en de Q5’s en XC60’s van deze wereld het hoofd te bieden.

Groeispurt

De camouflage kan als we kennismaken met het model niet verhullen dat de X3 een behoorlijke groeispurt heeft doorgemaakt. Hij is maar liefst acht centimeter langer dan de huidige X3 en twintig centimeter korter dan de X5. De wielbasis is ook gegroeid, en de toename daarvan komt voornamelijk ten goede aan achterpassagiers.

Over het dashboard zijn nog doeken gedrapeerd, maar de zichtbare delen laten zien dat het geïnspireerd is op dat van de X1 en X5, wat een betere ergonomie betekent, én de komst van iDrive naar de X3.

Volwassener

Het onderstel is voor een belangrijk deel gebaseerd op dat van de 3-serie, en daarmee voelt de nieuwe BMW gebalanceerder en volwassener aan dan de huidige X3, die een nogal stuiterig weggedrag heeft. Meer solide ook, maar niet zwaarlijvig.

Dankzij een toegenomen spoorbreedte staat de X3 voortaan breder op z’n wielen en geeft hij een stabielere indruk. De X3 groeit weliswaar, maar door een slimmere toepassing van staal en het ontbreken van een reservewiel, bijvoorbeeld, legt hij vijfentwintig kilogram minder in de schaal dan nu.

Brandstofverbruik

In eerste instantie biedt BMW twee motorvarianten aan van de X3, de 20d en de 35i. BMW claimt dat het brandstofverbruik van de diesel met negen procent gedaald is en dat van de benzine met 15 procent.

De reductie van de brandstofconsumptie is niet alleen bereikt door de X3 te laten afvallen, maar tevens door de toepassing van het start-stop-systeem op alle versies (handbak en achttraps automaat).

Niet lang na de introductie van de X3 verschijnt de 28i. Binnen een halfjaar tot een jaar daarna komen ook de 35i, de 30d  en de 35d op de markt. Hoewel de komende X3 volgens BMW geschikt is voor de toepassing van een hybride aandrijflijn, staat er naar verluidt vooralsnog niet zo’n groene versie op het programma.