Voor de tweede keer ondergaat de Touran een bescheiden facelift. Maar ondanks dat heeft Volkswagen een ijzersterke troef in handen, die het nu uitspeelt.

Jazeker, hij stamt alweer uit 2003, de mid-sized MPV van Volkswagen. Al in 2006 onderging hij zijn eerste facelift en nu is het dus tijd voor de tweede, waaruit we mogen opmaken dat we nog niet van de Touran as we know him af zijn.

Maar wie daaruit concludeert dat de auto hiermee is veroordeeld tot een kwijnend bestaan in Huize Avondrood, gaat voorbij aan een ijzersterk geheim wapen waar uitgerekend wij Nederlanders erg kwetsbaar voor zijn en waar Volkswagen nu mee schiet.

Paniek om niets

Het motorengamma is herzien, met als gevolg dat nu alle machines direct ingespoten en turbogeladen zijn. Voor ons land vanwege de 20 procent bijtelling het meest interessant is de toevoeging van de 1.2 TSI, een motor die we eerder tegenkwamen in de Polo en concerngenoten Seat Ibiza en Skoda Fabia.

De trouwe lezer weet dat we in die auto’s erg enthousiast waren over die 105 pk sterke machine, maar wacht even, de Touran is nogal een slag groter en zwaarder en dat doet de wenkbrauwen fronsen.

Paniek om niets, kunnen we u na een dagje door het Eifelgebergte toeren verzekeren. Om het de kleine TSI extra moeilijk te maken reden we met een oude Touran met 140 pk sterke TSI naar Duitsland. Dan is de douche des te kouder, zou je zeggen.

Maar het kleine motortje weet prima raad met de leeg toch 1.460 kg zware Touran. Onderin komt al aardig wat koppel vrij, als je echt even snel weg wilt, is het zaak de motor boven de 4.000 tpm te houden. Dat moet je zeker doen op de bochtige bergweggetjes waar wij reden en dan klinkt en voelt de motor wel wat rauw aan.

Op de Duitse autobahn komt de 1.2 TSI prima mee. Rij je keurig 120 km/h, dan doet de motor met 2.800 tpm in zes stilletjes zijn werk. Wil je je even meten aan de Duitse ’raser’, dan sla je evenmin een modderfiguur. Wij reden heel ontspannen ruim 180 km/h op de teller en daarmee rij je zelfs in Duitsland de meeste medeweggebruikers voorbij.

Niet retehip

Met deze motor heeft Volkswagen naar eigen zeggen de eerste benzineaangedreven mid-sized MPV op de markt met twintig procent bijtelling en daar verwacht de Nederlandse importeur dan ook veel van.

Terecht, zo kunnen we na een dagje sturen concluderen. De consessies aan vermogen zijn alleszins redelijk, daar hoef je hem niet voor te laten staan, zeker niet in ons vlakke, snelheidsbeperkte landje.

Het enige bezwaar zou kunnen zijn dat zelfs de tweede facelift niet kan verhullen dat dit model al weer zeven jaar meegaat, zodat je niet echt retehip door het verkeer gaat. Maar dat wordt jaarlijks goedgemaakt door de Boze Blauwe Envelop.

De vernieuwde Touran komt in september naar ons land, prijzen zijn nog niet bekend.