Alhoewel we nog steeds niet op de Murciélago zijn uitgekeken, draait de heftigste Lamborghini alweer sinds 2001 mee. De opvolger staat inmiddels dan ook in de startblokken.

Op internet is nu een eerste teaser van de opvolger van dit belangrijke nieuwe model verschenen.

We moeten het helaas nog met een stuk motorkap doen, maar reken op een onthulling tijdens de Autosalon van Parijs in oktober. De marktintroductie volgt in de eerste helft van 2011.

Dan kan de Murciélago na tien jaar trouwe dienst eindelijk naar het automobiele rusthuis. Volgens de geruchtenmachine gaat de opvolger Jota heten.

Z’n opvolger belooft een waar spektakelstuk te worden. Lamborghini komt met een nieuwe, atmosferische V12 op de proppen. Deze levert een vermogen van ongeveer 700 pk.

Door onder meer directe inspuiting dalen het verbruik en de CO2-uitstoot met tientallen procenten, een prettige bijkomstigheid in deze tijden met strenge EU-wetgeving. De auto krijgt weer vierwielaandrijving om al dat geweld te beteugelen.

Het nieuwe topmodel wordt ook een stuk lichter. Lamborghini gaat namelijk meer koolstofvezel en aluminium gebruiken. Dit heeft een gunstig effect op de rijeigenschappen, de acceleratie én het verbruik.

De concurrentie komt later dit decennium op de markt in de vorm van de Porsche 918, de Ferrari Enzo-opvolger en de Pagani C9.