Een doorbraak op het gebied van carbon, maakt het mogelijk om dit materiaal over enige jaren te gebruiken in plaats van metaal.

Op het moment wordt carbonfiber alleen gebruikt op exclusieve auto’s. De ingewikkelde productie en bewerking maken het materiaal duur in het gebruik.

Daar komt binnenkort wellicht een einde aan. Een Japans consortium, dat bestaat uit Mitsubishi Rayon Company, Toray Industries en de Universiteit van Tokyo zorgt er voor dat de bewerkingstijd van koolstofvezel tot twee minuten wordt teruggebracht.

Het materiaal bestaat uit carbonfiber en kunststof en kan door middel van warmte in vorm worden gebracht.

Warmte

Als de techniek verder kan worden ontwikkeld, kan de bewerkingstijd worden teruggebracht tot één minuut en bovendien kan het eveneens met warmte worden samengesmolten. De ontwikkeling is goed nieuws voor het gewicht van auto’s dat door het gebruik van koolstofvezel sterk kan worden gereduceerd. Daardoor verbeteren de rijeigenschappen en daalt het verbruik.

Gewoon

Binnenkort moet koolstofvezel net zo gewoon zijn als metaal. De Japanners zien in de toekomst toepassingen voor carrosseriedelen en delen voor in de motor. Op het moment werken de bedrijven met deze techniek al samen met Toyota, Nissan en Honda.