Citroën geeft de eerste informatie vrij over de nieuwe Citroën C4. Die lost het uit 2004 stammende model af met de zelfde naam.

Aan het einde van dit jaar brengt Citroën de nieuwe C4 op de markt. Vanuit Parijs zijn de eerste beelden en de eerste summiere informatie over het model vrijgegeven. Voorlopig doen we het nog even met de vijfdeurs.

Citroën wil nog niet melden of er ook weer een driedeurs komt. Zeker is wel dat er in de nabije toekomst een DS4 verschijnt. Dat wordt een crossover – een kruising tussen een SUV en een stationwagen.

Wielbasis

De nieuwe C4 heeft een lengte van 4,33 meter, is 1,79 meter breed en is 1,49 meter hoog. De wielbasis is 2,61 meter. Daarmee is hij zes centimeter langer, twee centimeter breder en drie centimeter hoger dan het huidige model. De wielbasis blijft gelijk.

Citroën claimt dat de inhoud van de bagageruimte met 408 liter de grootste in zijn klasse is.

Motorenaanbod

Citroën geeft ook al het motorenaanbod vrij. Het is echter nog niet duidelijk of alle varianten ook naar het Stadionplein komen. Bij de benzinemotoren is de 95 pk sterke 1.4 VTi met 95 de simpelste uitvoering. Die haalt een top van 182 km/u en stoot 140 gram CO2 per kilometer uit.

Dan volgt de 120 pk sterke versie, de 1.6 VTi. Die haalt 193 km/u en sprint in 10,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Als gemiddeld verbruik wordt 6,2 liter op 100 km gegeven en de CO2-uitstoot is 143 gr/km.

Die versie is er ook met een af-fabriek LPG-installatie; de CO2-uitstoot daarvan wordt echter nog niet gegeven. Ook is er een versie met een viertraps automaat die 159 gr/km scoort.

De snelle jongen van het programma is de THP 155. In tegenstelling tot zijn mindere broeders, die het met een vijfversnellingsbak moeten doen, is die voorzien van een zesbak.

De snelste C4 haalt een top van 214 km/u en kan in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Het gemiddelde verbruik is 6,3 liter op 100 km en de CO2-uitstoot is 145 gr/km.

Diesel

Het dieselprogramma start met de 90 pk sterke HDi, die een vijfversnellingsbak heeft. Die sprint in 12,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt 180 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik is 4,2 liter op 100 km en de CO2-uitstoot is 110 gr/km.

Bij de 110 pk sterke HDi is dat 119 gr/km; bovendien heeft die een zesbak. Het brandstofverbruik is nog onbekend maar de Fransen weten al wel te melden dat de HDI 110 FAP 190 km/u haalt en in 11,3 seconden van 0 naar 100 kan.

Verbruik

De sterkste variant is de 150 pk HDi; eveneens met zes verzetten. Die haalt een verbruik van 4,9 liter op 100 km en stoot 127 gr/km uit. De topsnelheid is 207 km/u en het klassieke sprintje verloopt in 8,6 seconden.

Daarnaast biedt Citroën de e-HDi aan, die speciaal is speciaal gericht op een lage uitstoot. Hij scoort aanvankelijk 109 gr/km uit en later wordt dat tot 99 gr/km gereduceerd. Daarvoor zorgt onder meer een nieuw start/stop-systeem.

Aangezien dit in ons huidige belastingstelsel geen winst oplevert, is het aannemelijk dat deze versies aan onze neus voorbijgaan.

Geheugen

De C4 is onder meer voorzien van een dodehoekcontrolesysteem, een programmeerbare cruise control en snelheidsbegrenzer waarbij verschillende snelheden in het geheugen kunnen worden gezet en mistlampen die op verschillende sterktes kunnen worden ingesteld.

Verder hebben de stoelen een massagefunctie, een audiosysteem met surroundsysteem en tot slot meldt Citroën dat er ’vele mogelijkheden tot personalisatie’ zijn.