Wat hebben we hier, een Polo uit de kookwas? Nee, Volkswagen is de techniek van de nieuwe Up aan het testen!

De Up krijgt een zware taak: hij moet Volkswagen een dominante positie in het o zo belangrijke A-segment geven.

We kunnen de Fox geen mislukking noemen, maar de compacte Volkswagen heeft het merk in Europa toch niet helemaal gebracht waar het op hoopte.

Kleinwagen-familie

De Up is onderdeel van de nieuwe ‘Kleinwagen-familie’. In de eerste instantie betreft het een drie- en een vijfdeurs variant, meldt Volkswagen. In 2011 start de productie in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije.

Het Duitse merk investeert 308 miljoen euro in het project. De productie van de kleine Volkswagen stelt 1.500 banen in de productiefaciliteit in Bratislava veilig.

Concept-cars

In 2007 presenteerde het merk uit Wolfsburg op de IAA in Frankfurt de Up. Deze auto kunnen we als blauwdruk zien voor de kleine Volkswagen. Het merk presenteerde daarna ook nog de technisch verwante Space Up (Tokyo Motor Show 2007, foto 2) en Space Up Blue (Los Angeles Auto Show 2007, foto 3) Concepts, en daarom verwachten we dat er op de langere termijn ook een mpv-versie van de kleine Volkswagen komt.

De Volkswagen Groep kennende is de Up-techniek niet exclusief voor Volkswagen gereserveerd. Skoda komt met een goedkopere variant en Audi gaat juist de liefhebber van premium-kleintjes bedienen. Die derivaten komen iets later op de markt dan de Volkswagen Up.

Elektrisch

In 2013 komt bovendien de E-Up. Dat wordt de eerste elektrische productieauto van Volkswagen. De carrosserie van de elektrische Up is identiek aan de drie- en vijfdeurs versies ervan. De enige afwijking met een normale Up is dat er een accupakket in de bodem zit verwerkt.

De E-Up zal qua verkopen overigens slechts een marginale rol in het gamma vervullen, aldus een woordvoerder: “Tot 2020 verwachten we een aandeel van twee procent. Het zal een echt nicheproduct blijven.” Voorlopig verliest VW de ontwikkeling van de verbrandingsmotor dus niet uit het oog.