AMSTERDAM - Het Koreaanse SsangYong moet op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het Indiase Mahindra is een serieuze gegadigde.

Mahindra & Mahindra, één van de grootste merken uit India, heeft interesse in SsangYong. Dat meldt persbureau Reuters. Voordat er een bod wordt gedaan op de Zuid-Koreaanse SUV-maker, willen de Indiërs eerst de boeken van het merk bekijken.

Op het moment is SsangYong nog voor tien procent in handen van het Chinese SAIC. Vorig jaar ging het merk bijna kopje onder.

“Voordat we gaan bieden, moeten we eerst naar de levensvatbaarheid kijken. We moeten er achter zien te komen waarom de verkopen zo zijn ingezakt en of die weer te herstellen zijn,” meldt een woordvoerder van Mahindra. “We hebben ruime expertise in SUV’s dus dat moet ons gaan helpen.” Momenteel maakt Mahindra namelijk alleen SUV’s, terreinauto’s en bedrijfsauto’s.

Bedrijven

Naast Mahindra zijn er nog zes Zuid-Koreaanse en buitenlandse bedrijven die een intentieverklaring hebben gedaan voor de koop van SsangYong. De media in Zuid-Korea schatten de waarde van het merk op 300 tot 500 miljoen dollar. Analisten denken echter dat Mahindra eerder een bedrag van 100 tot 300 miljoen dollar voor het merk over heeft.

Mahindra is de laatste tijd vaker op het overnamepad. Vorige week kocht een bedrijf een meerderheidsbelang in Reva, een Indiase elektrische autobouwer.

Ook wordt geprobeerd Renault uit te kopen uit een joint venture waarbij in India de Logan wordt gemaakt. Daarmee kan het merk die auto onder de eigen naam produceren, waarmee Mahindra zijn opwachting maakt op de personenautomarkt.