De Porsche Panamera heeft een V6 als nieuwe basismotor gekregen. Is dit een Panamera voor watjes? In de verstrekte persinformatie heeft het merk het namelijk vooral over het verbruik. Maar na een eerste kennismaking weten wij wel beter.

Door een start-/stopsysteem en directe brandstofinspuiting stoot de V6 flink minder CO2 uit dan z’n broers. Het vermogen is 300 pk en het maximumkoppel 400 Nm. Het is overigens voor het eerst dat Porsche een V6 bouwt voor een productieauto. De motor in de Cayenne komt namelijk uit de schappen van Volkswagen. Met PDK en de eco-banden kost de sprint naar 100 kilometer per uur 6,1 seconden.

De Porsche Panamera overtuigt vooral met z’n rijdynamiek. In de basis is de auto vrij hard geveerd, maar met de pook in D is het uitermate comfortabel kruisen. Met een druk op de sportknop wordt het feest: de transmissie schakelt terug en de toerenteller schiet omhoog. Op de bergroutes hebben we daarom niet echt op het verbruik gelet. Dat doen we wel met de diesel en de hybride, die op termijn ook komen.

De volledige rij-impressie met de Porsche Panamera V6 staat in AutoWeek 21, die nu in de winkels ligt.