De Audi R8 is langzaam maar zeker richting de Lamborghini Gallardo opgeschoven, maar er was altijd nog een zekere afstand tot het Italiaanse dochtermerk. Maar met de R8 GT gaat Audi nu echt in de Gallardo-vijver vissen.

De Audi R8 GT wordt de absolute topversie van het gamma en komt in een gelimiteerde serie op de markt.

Quattro GmbH houdt het namelijk bij 333 stuks. Met een lager gewicht en meer pk’s dan de R8 V10 opent de auto frontaal de aanval op auto’s als de Lamborghini Gallardo LP560-4 en de Mercedes SLS AMG.

Onder de kap ligt een 5,2-liter V10, goed voor 560 pk. Inderdaad, precies evenveel als in de standaard-Gallardo.

Een handgeschakelde zesbak is standaard, de R-Tronic transmissie is optioneel. De sprint naar 100 km/h kost 3,6 seconden en 200 km/h staat na 10,8 seconden op de teller. De topsnelheid is 320 km/h. Het gemiddeld verbruik is 13,7 liter per 100 kilometer.

Kaasschaaf

De verbeterde prestaties komen niet alleen op het conto van de extra pk’s, ook gewichtsbesparing heeft geholpen. De R8 V10 weegt 1.625 kg, maar de R8 GT houdt het bij 1.525 kg. Daarmee is de R8 GT overigens nog steeds 115 kilogram zwaarder dan de Lamborghini Gallardo LP560-4 met handbak.

De gewichtsbesparing van de R8 GT is het resultaat van de ‘kaasschaafmethode’: heel veel onderdelen zijn net iets lichter gemaakt. Koolstofvezel racekuipen zorgen alleen al voor een gewichtsbesparing van 31,5 kg. En verder zijn er een vaste achterspoiler, een nieuw uitlaatsysteem en lichtere remmen.

Koplampen

Alle functies van de koplampen worden door led-lampen vervuld. Het 19-inch lichtmetaal is speciaal voor de R8 GT getekend. De Audi heeft sportonderstel dat met een druk op de knop 10 millimeter lager kan komen te liggen.

Koolstofvezel remmen behoren tot de standaarduitrusting. De auto komt in vier kleuren: Samoa Orange, Suzukagrau, Eissilber en Phantomscharz.

50 mille meer

De Duitse prijs is inmiddels bekend. Bij onze Oosterburen kost de auto 193.000 euro. Dat is bijna 50 mille meer dan een R8 V10 met handbak in Duitsland kost.

Een navigatiesysteem en een 465 Watt audiosysteem behoren tot de standaarduitrusting. Hoeveel exemplaren ons land krijgt, is nog niet bekend. Ook naar de prijs moeten we nog even gissen.