De Opel Astra is er alleen nog als hatchback en de verkopen zijn dus nog niet helemaal op stoom. De dealers -en natuurlijk ook de Opel-adepten- zullen dan ook reikhalzend uitkijken naar de komst van de Sports Tourer.

Dat de auto er bijna aankomt, blijkt wel uit het feit dat-ie vrijwel ongecamoufleerd over de Nordschleife rijdt. Het publieksdebuut volgt dan ook al op de Autosalon van Parijs. Nog voor het einde van het jaar verschijnt de Astra Sports Tourer bij de dealers.

De Sports Tourer wordt meer een lifestyle stationcar dan de vorige Astra Stationwagon. De station-Astra blijft natuurlijk wel een praktische auto. De laadruimte zal zeker niet krimpen ten opzichte van de vorige generatie. Het interieur maakt natuurlijk dezelfde sprong in afwerking en kwaliteitsbeleving als in de hatchback.

GSi onzeker

Onder de kap vinden we geen verrassingen. Het palet komt één-op-één overeen met dat van de Astra. Dat betekent op benzinegebied een 1.4 met 87 pk, een 1.4 met 100 pk, een 1.6 met 115 pk, een 1.4 Turbo met 140 pk en een 1.6 Turbo met 180 pk. Bij de diesels kan de koper kiezen uit een 1.3 met 95 pk, een 1.7 met 110 of 125 pk en een 2.0 CDTi met 160 pk. Of er ook een GSi met de 220 pk sterke 2,0-liter turbo komt, is nog onzeker.

Met de komst van de Sports Tourer is het gamma nog niet compleet. Volgend jaar verwachten we ook nog de driedeurscoupé, die zich meer van de andere Astra’s gaat onderscheiden dan bij de GTC het geval was. Opel mikt met de driedeurs op auto’s als de Volkswagen Scirocco.