Het lijkt een trend te worden in het C-segment: een ‘warme’ versie van een hatchback voor wie de hardcore versie net een stap te ver is. De Renault Mégane heeft binnenkort bijvoorbeeld de GT-versie, en Opel werkt hard aan een Astra GSi.

Eén van onze spionagefotografen snapte de Astra GSi tijdens een testrit in Duitsland. De testauto wijkt qua uiterlijk niet veel af van de standaard-Astra. Wel heeft de GSi een aggresiever front. Aan de achterkant is de sportieve Astra herkenbaar aan een uitlaatsysteem met twee eindpijpen aan weerszijden van de bumper.

De sterkste motor in de Astra is nu de 1.6 Turbo met een vermogen van 180 pk. We zetten voor de motorisering van de GSi daarom in op een 2,0-liter viercilinder met turbo. Een exemplaar met een vermogen van 220 pk ligt al in de rekken van Opel. De aandrijving geschiedt op de voorwielen.

Sterke concurrentie

De concurrentie van de Astra GSi is niet mals: de Golf GTI met z’n 210 pk sterke turbomotor lijkt z’n aartsrivaal te worden. Maar ook de nieuwe Renault Mégane GT (180 pk) moeten we niet uitvlakken. De Ford Focus komt bovendien ongetwijfeld met 203 pk sterke Ecoboost-motor op de markt en Peugeot werkt aan een 308 GTi. Die krijgt zeer waarschijnlijk een 1,6-liter THP motor met 200 pk onder de kap. De Astra GSi komt naar verwachting rond de jaarwisseling op de markt.

De Astra GSi komt al snel op de markt, maar de OPC-versie laat nog wel even op zich wachten. Die komt alleen op basis van de sportieve driedeursversie van de Astra, die de Volkswagen Scirocco gaat beconcurreren.

Qua motorisering zetten we ook in dit geval in op een 2,0-liter turbomotor. Dankzij het nodige kunst- en vliegwerk van de mannen van het Opel Performance Center (OPC) zal het vermogen in ieder geval dat van de Scirocco R (265 pk) evenaren. De Astra OPC komt op z’n vroegst eind 2011 bij de dealers te staan.