Dat PSA aan nieuwe driecilinders werkt, is al een tijd officieel bekend. Het concern heeft nu echter ook officiële details van de motorenfamilie vrijgegeven.

De onderkant van het nieuwe gamma bestaat uit atmosferische varianten. De turboloze driecilinders krijgen een cilinderinhoud van 1,0- en 1,2-liter. De productie start in 2012 in de Trémery-fabriek. Jaarlijks moeten daar 640.000 exemplaren van de band rollen.

Het driecilindergamma wordt naar boven afgerond met een 1,2-liter turbomotor. De fabricage van deze variant gaat plaatsvinden in Douvrin. Van de geblazen driecilinder wil PSA op jaarbasis 320.000 stuks gaan produceren. Ook in dit geval start de productie in 2012.

Zoals we eerder al meldden, ontwikkelt PSA deze driecilinder zelf. Dat is opvallend, omdat de opvolgers van de C1 en de 107 ook weer de Toyota Aygo als zustermodel krijgen. Momenteel deelt het Franse duo wel de 1,0-liter driecilinder benzinemotor met de Aygo.

De viercilinder THP-motor is in samenwerking met BMW ontwikkeld, maar onlangs vertelde een Peugeot-productplanner ons dat de nieuwe driecilinder alleen voor de eigen producten wordt ingezet. Op termijn komt ook BMW met een driecilinder turbomotor, die echter een grotere cilinderinhoud en ook meer vermogen krijgt.